tisdag, augusti 05, 2008

Norrlandsmygg och dalälvsbroms

Förra veckan var jag, matte och husse i Norrland. Matte blev lite förvånad för hon trodde vi åkte till Dalarna. Med i bilen var husses lillasyster. Det var trevligt att ha sällskap bak i bilen. Annars så är det bästa med att åka bil alla de roliga ställen vi stannar och nosar på. Fast det är mest jag som nosar.
Ena dagen var allihopa och åt lunch på ett roligt ställe som hade ankor. Dem var det kul att spana på. Flera stycken var det och de lät konstigt när de simmade runt. Men Asta kan minsann också simma. Samma dag gick alla och badade i dalälven. Det var jättevarmt ute så det var allt lite skönt att bli blöt. Den här gången simmade jag jättelångt mellan husse och matte. Sen var det kul att springa på stranden och bita i vass. Det var inte kul med alla de läskiga flygande sakerna. Det tyckte inte människorna heller. Matte blev biten flera gånger. Men bada tyckte alla var kul. När vi badat färdigt åkte vi tillbaka till huset där vi bodde några dagar. Där fanns det en rolig gräsmatta som jag kunde springa på. Det var roligt att bita på äpplen och gräva upp mossa med. Husse tyckte det var roligt att ligga i hängmattan. Jag prövade lite jag med, men det var inget för en Asta. Då är gräs mycket bättre.
Innan vi åkte hem åkte vi till älven igen, men det var bara husse som badade. Då regnade det massor så det var ingen annan som ville bada. Sen började det regna ännu mer. Senare när vi åkt en stund i bilen, började det regna och hagla så mycket att husse fick stanna bilen en stund. Då lät det läskigt och högt tyckte jag.
På vägen hem åkte vi och hälsade på husses mormor. Hon var snäll. Hos henne fanns det en snäll stor katt som hette Sudden. Honom var det roligt att hälsa på. Han var mycket snällare än katten här hemma. Sen åkte vi hem. Jag sov nästan hela vägen, förutom när jag fick smaka lite på en korv husse köpt och sen när det började bli lite långtråkigt. Men det var roligt i norrland. Matte gnäller lite över alla myggbett hon fått, men hon slutar nog snart med det.
Idag har jag varit och träffat massa nya kompisar. Vi lekte jättemyckte så nu är jag massor med trött. Men det får jag skriva mer om en annan dag. /Asta

Inga kommentarer: